Koelere vrachtwagencabines

Cabines van vrachtwagens die lange afstanden afleggen zijn vaak uitgerust met airconditioning. Die airconditioning wordt aangedreven door de vrachtwagenmotor. Draait de motor niet, dan kan de airconditioning niet worden gebruikt.

Dit betekent dat de chauffeur zijn (verplichte) pauzes moet doorbrengen in een te hete cabine. Of dat er toch onnodig brandstof wordt verbruikt om de cabine te koelen. Daarbij is het dreunen van een draaiende dieselmotor niet bevorderlijk voor een goede nachtrust. Niet voor de chauffeur, maar ook niet voor alle collega's in zijn omgeving. Sterker nog: het is in strijd met de geldende regelgeving.

Slim van Recair
Recair heeft de oplossing: een koelunit die kleiner, lichter en effectiever is dan alle traditionele koelunits voor vrachtwagencabines. De Recair warmtewisselaar is geïntegreerd in dit compacte ventilatiesysteem met warmteterugwinning. Het kan op het dak worden geplaatst, of direct onder de cabine. Omdat een compressor niet nodig is, weegt deze koelunit slechts de helft van traditionele koelunits. Doordat een compressor ontbreekt, verbruikt deze warmtewisselaar vijf keer minder energie dan een compressor aangedreven airconditioning. Bovendien zijn is het systeem muisstil, extreem betrouwbaar, simpel te onderhouden en te bedienen.

Werkingsprincipe
Warme cabinelucht wordt richting de warmtewisselaar toenemend bevochtigd om de temperatuur te verlagen. Tegelijkertijd wordt frisse buitenlucht de cabine ingebracht. De warmtewisselaar draagt de (vaak extreme) warmte van de binnenkomende buitenlucht over aan de veel koelere binnenlucht. Die binnenlucht wordt daarna naar buiten afgevoerd. Het teveel aan warmte en condens verdwijnt tegelijk uit de vrachtwagencabine. Het resultaat: frisse lucht in de cabine met een aanzienlijk lagere temperatuur dan de buitenlucht. Zonder het verbruik van brandstof.

De voordelen van een Recair warmtewisselaar in een vrachtwagencabine samengevat:

  • Aanzienlijke besparing op brandstofkosten;
  • Alerte en minder vermoeide chauffeurs dankzij een fris cabineklimaat;
  • Geen omvangrijke compressor nodig;
  • Geen onnodige motorslijtage, werkt zonder draaiende motor;
  • Vijf keer minder energieverbruik;
  • Lagere geluidsproductie;
  • Geen onnodige aanvoer van vochtige lucht.

Als u meer informatie wilt over de toepassing van Recair warmtewisselaars in vrachtwagencabines, vul dan ons contactformulier in.